תופעות לואי קשות בשימוש בDUPIXENT לטיפול בדלקת עור אטופית

בירחון DERMATITIS ממאי 2023, הופיע מאמר מסכם, הבוחן תופעות לואי קשות של התרופה דופיקסנט (DUPILUMAB) ,הניתן לסובלים בדלקת עור אטופית. התרופה, שהיא נוגדן חד שיבטי המכוון כלפי 4-INTERLUKIN, היא תרופה מאושרת לשימוש במחלות דלקתיות רבות, כולל דלקת עור אטופית.

התרופה נלקחת ללא צורך בבדיקות דם, טרם נטילתה וכן תוך כדי הטיפול ונחשבת ככזבו שאינה גורמת לתופעות לוואי. 

בשנים האחרונות, הופיעו דיווחים בספרות על תופעות לוואי קשות לתרופה, הן ממטופלים והן בעבודות השוואתיות של התרופה לתרופות אחרות. המחברים פנו למאגרי ספרות רפואית גדולים כמו PUBMED ו-MEDLINE וחיפשו עבודות ודיווחים על ביטויים קליניים ופוטנציאלים לפתח תופעות לוואי קשות שחשוב שרופאי עור יידעו עליהן.

כתוצאה מחיפושים אלו, נמצאו 547 מקרים מ134 מחקרים שונים, כאשר ב-39 מקרים נמצאו תופעות לוואי קשות, תופעות שהתפתחו בטווח של בין 1 יום ל-2.5 שנים מרגע נטילת התרופה. תופעות הלוואי השכיחות שהופיעו, היו ב-299 מקרים תופעות של דלקת בפנים ובצוואר, 70 מקרים של פסוריאזיס, 56 מקרים של כאבי פרקים, 21 מקרי התקרחות, 19 מקרים של לימפומה עורית מסוג תאי T19 מקרים של מחלות עיניים קשות ו-6 מקרים של פריחה עורית. ברוב המקרים, הפסקת הטיפול, העלימה או שיפרה את התופעות, אך בין אוסף התופעות הקשות, היו 3 מקרים של מוות בעקבות הנטילה. 

כאשר בדקו מהו המנגנון שיצר תופעות לוואי קשות, נמצא כי המטופלים פיתחו בין השאר, חוסר  איזון של תאי TH1 ,תאי TH2 ו-TH17, תהליכי שיקום אימונולוגי, תגובה של רגישות יתר, דיכוי TH1, והיפראוזינופיליה חולפת.

המחברים מסכמים ומציינים את  חשיבות מודעות הרופא המטפל תופעות הלוואי הקשות שהוזכרו טרם תחילת הטיפול ובמשך הטיפול עצמו בדופיקסנט.

תופעות לואי קשות בשימוש בDUPIXENT לטיפול בדלקת עור אטופית אביגדור סרברניק דוקטור