הקשר בין מזון מעובד ושינויים בבריאות הציבור

מזון מעובד, מוגדר כתוצרים של מזון מעובד, מזון המוכן לאכילה, כולל חטיפים, משקאות קלים, אטריות כמזון מידי וארוחות מוכנות. מזון זה מכיל מאפיינים כחומרים כימיים הנוצרים ממרכיבים כימיים שמקורם מהמזון, בתוספת למרכיבים הנותנים טעם, צורה, מבנה ואורך חיים ארוך של התוצר הנאכל. 

כאשר בודקים את המזון הנמכר בעולם, אנו מוצאים מעבר לצריכה  גדלה והולכת לכיוון מזון מעובד. באוכלוסייה עם הכנסות גבוהות, הצריכה במזון מעובד  מגיע ל-42%-52% באוסטרליה ובארה"ב, בעוד שבמדינות כמו איטליה ודרום קוריאה מגיעים ל10%-25%. במדינות עם הכנסה ממוצעת, כמו קולומביה ומקסיקו השימוש במזון מעובד מגיע 16%-30% מהמזון הנצרך. בנוסף, יש לציין כי בעשורים האחרונים, הזמינות של מזון זה עלה במדינות השונות, אך בעיקר במדינות עם אוכלוסייה מרובה והכנסות נמוכות עד בינוניות.

בפרסום של הירחון הבריטי לרפואה מפברואר השנה, בדקו המחברים את הקשר בין המזון המעובד תעשייתית, ותופעות לוואי לבריאות הצרכנים. המחברים השתמשו במאגרי מידע גדולים כמו: MEDLINE EMBASE ,PSYCINFO, COHRANE בתקופה שבין 2009 ליוני 2023.

נבדקה אוכלוסיה של 9,888,373 מטופלים. קשר ישיר בין חשיפה למזון ובין תופעות לוואי ופרמטרים רפואיים נמצא אצל 72% מהאוכלוסייה. מדובר בתופעות של מוות, סרטן, בעיות נפשיות, קרדיווסקוליריות, בעיות במערכת העיכול ובעיות מטבוליות שונות. הממצא הבולט ביותר, היה הקשר בין מזון מעובד ותעשייתי לבין מחלות לב ריאה ותמותה, קשר בין סכרת מסוג 2 כמו גם תופעות של חרדה וכן הפרעות נפשיות מסוגים שונים. שכיחות תופעות לוואי פחות בולטות הייתה קשורה בבעיות שינה, השמנת יתר, חרחורים ודכאון.

המחברים מסכמים כי חשיפה גדולה יותר למזון מעובד, קשור לסיכון של תופעות לוואי בעיקר תופעות קרדיומטבוליות, הפרעות נפשיות שכיחות ותמותה. ממצאים אלה מחייבים אותנו לפתח מחשבה והערכה ליעילות השימוש באוכלוסייה ובבריאותה, על הצורך בהפחתה במזון מעובד ומזון תעשייתי, לשיפור בריאות הציבור. המחברים גם ממליצים על דחיפות במחקר והתמודדות עם תופעות הלוואי הנגרמות ע"י מזון מסוג זה.

הקשר בין מזון מעובד ושינויים בבריאות הציבור